Postój w Jastarni- remont jachtu 2020 rok

2021.01.26



S/Y Nashachata II - kapitalny remont 2020

 

W ciągu 8 lat żeglugi gościliśmy na pokładzie ponad 1100 żeglarzy, przepłynęliśmy 97 tys.  mil morskich spędzając na morzu 18 tys. godzin w ciągu 110 kolejnych etapów żeglugi. Jacht żeglował w ekstremalnych pogodowych i w bardzo wymagających rejonach dalekiej Północy i Antarktydy.

W związku z bardzo intensywną eksploatacja jednostka wymagała gruntownego remontu i wymiany szeregu instalacji.

Całość remontu została wykonana pod nadzorem brytyjskiego inspektora z biura MECAL w celu spełnienia wymagań certyfikacji biura Maritime and Coastguard Agency

(MCA) , klasa "0" dla Small Commercial Vessels.

Klasa   “0” pozwala na niegraniczoną żeglugę, w tym komercyjną włącznie z regionami podbiegunowymi. Spełniając tak wysokie wymagania jacht zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu żeglugi.

 

W ramach remontu w pierwszej kolejności zdemontowaliśmy wszystkie zbiorniki i silnik celem pomiarów grubości blach i kontroli strukturalnej kadłuba. Jak na wiek 23 lat to kadłub jest w doskonałym stanie a blachy w 99,9% procentach są oryginalnej grubości! 12 warstw farb położonych w stoczni w Anglii i dokładność wykonania malowania plus zabezpieczenie dodatkową warstwą "wax" zwłaszcza pod zbiornikami wodnymi zapewniło bardzo dobrą ochronę antykorozyjną w agresywnym środowisku morskim.

 

W ramach remontu poszycia uzupełniliśmy lakier w rejonach miejscowej korozji i dodatkowo trzykrotnie pomalowaliśmy poszycie poniżej linii wodnej. Wymieniliśmy stopę masztu, zamontowaliśmy nowe podłogi wraz z konstrukcją nośną, ponowie zamontowaliśmy zbiorniki. Wymienione zostały wszystkie przejścia i zawory burtowe. Zamontowaliśmy niezależną instalację chłodzenia silnika.  Silnik po zdemontowaniu został poddany kapitalnemu remontowi, wymieniono tłoki, zawory, cylindry. Komora silnikowa została zabudowana nową warstwą ognioodporną jak również wyposażona w nowy system gaśniczy. Silnik otrzymał nowa instalacje elektryczna i nowa tablice rozdzielczą, pozwalającą na dodatkową kontrolę parametrów pracy silnika przy kolumnie sterowej.

 

 

W ramach remontu zostały wymienione wszystkie instalacje; paliwowa, zęzowa, wodna, hydrauliczna do steru strumieniowego i autopilota, elektryczna. Zakupione zostały akumulatory AGM (480Ah/ 24V) o większej pojemności. Zdemontowaliśmy kolumnę sterowa i wymieniliśmy tuleje kolumny sterowej. Wymieniliśmy łożyska wału śruby napędowej i zamontowaliśmy nowy hamulec wału, pozwalający na pewne zahamowanie wału podczas żeglugi pod żaglami. Doposażyliśmy jednostkę w dodatkową elektronikę firmy B&G w tym nowy komputer autopilota i kompas satelitarny.

 

 

Poświeciliśmy dużo uwagi na odnowienie wnętrza jachtu.

Forpik został zmodernizowany oraz wyposażony w dwie koje dając możliwość alternatywnego użytkowania go jako pomieszczenia mieszkalnego. Część nawigacyjna i kabiny zostały ponownie pomalowane, wymieniona została tapicerka w messie, zamontowane nowe szafki w kambuzie i łazienkach. Powstała nowa instalacja ogrzewania nadmuchowego, oparta na dwu niezależnych jednostkach Eberspacher Airtronic D4 Plus. Wykonaliśmy nową instalację centralnego ogrzewania opartą na centralnym piecu Refleks.

Jednostka otrzymała również nowy system oświetlenia oparty na 24V instalacji LED.

Wszystkie kabiny wyposażone są w gniazda ładowania USB. Zamontowane zostały elektryczne pompy prysznicowe. Wykonano nową instalacje wody szarej dla kambuza, spełniająca najwyższe wymagania ekologiczne, pozwalającą na odbiór wody szarej przez złącze w pokładzie. Zmodyfikowane zostało łoże kotwicy i położenie windy kotwicznej a łańcuch został przeniesiony do komory zderzeniowej zwalniając sporo miejsca w forpiku.

 

W zakresie prac pokładowych zostały wymienione 4  kabestany w kokpicie (nowe Andersen 67 i 72), dokonano generalnego remontu masztu wraz malowaniem oraz wymiany części olinowania stałego. Wyremontowano rollery oraz wykonano nowy organizer lin przy maszcie, oparty na osprzęcie firmy Antal. W kokpicie częściowo zostały wymienione panele z teku, na nowo pomalowano pokład, burty i część podwodną.

 

Wszystkie żagle przeszły przeglądy i drobne naprawy w firmie Sail Service.

W zakresie takielunku ruchomego wymieniono część lin i zakupiono nowe bloki pokładowe firmy Antal. Wyremontowano spinaker bomy.

 

Jacht przeszedł przez procedurę badania stateczności i otrzymał aktualną dokumentacje potwierdzająco zdolność żeglugi w trudnych warunkach pogodowych.

 

W zakresie środków bezpieczeństwa zakupiono nowe, pneumatyczne kamizelki  ratunkowe firmy Crewsafer 290N, nowe tratwy ratunkowe klasy SOLAS A.

Zakupiono najnowocześniejszy system łączności satelitarnej Iridium  LT-3100S GMDSS, spełniający wymagania SOLAS GMDSS  (Sea Areas A1, A2, and A3).

 

Jacht przeszedł pozytywnie testy morskie w listopadzie i grudniu 2020 roku.

Na okres zimy 2020/2021 został wyciągnięty na brzeg w porcie Jastarnia.